Assalamualaikum & Ahlan Wasahlan


Selamat Datang ke blog kepunyaan merpati dua sejoli Syed & Yuss
Harap u all dpt follow ktorang sbab kami akan follow u all back...
Stay tuned...^_^'

Jangan biarkan diri kita dimanjakan, kita perlu mencuba sesuatu dengan daya usaha diri kita sendiri dahulu sebelum minta bantuan orang lain, jangan takut untuk gagal kerana kegagalan merupakan satu pengalaman bagi kita, pengalaman adalah GURU YANG TERBAIK!

Penglipurlara cambest Ya-Ha!

korang yang teratas!!!

Wednesday, January 1, 2014

Berita baik untuk penjawat awam !!!

Pembiayaan Peribadi-i 1 Aslah Awam

Kelayakan

  • Warganegara Malaysia
  • Berumur tidak kurang dari 18 tahun
  • Kakitangan kerajaan dan Syarikat Berkaitan kerajaan (GLC)
  • Berpendapatan bulanan minimum RM1,000
  • Telah berkhidmat selama enam (6) bulan ke atas

Jumlah Pembiayaan

  • Sehingga RM200,000

Tempoh Pembiayaan

  • Sehingga 10 tahun

Cara Bayaran

  • Biro Perkhidmatan Angkasa
  • Potongan gaji majikan
  • Potongan akaun simpanan

Kadar Keuntungan

Dengan Takaful
Pembiayaan sehingga 3 Tahun dengan kadar tetap: 2.4% 
Dengan Takaful
Pembiayaan melebihi 3 Tahun dengan kadar tetap: 3.30% 

Sebarang pertanyaan boleh berhubung dengan:
En. Ced 013-3092657
Bank Rakyat Seberang Jaya Pulau Pinang

Tuesday, March 20, 2012

Adakah Pembiayaan Semula Gadai Janji tepat untuk Anda?



Hari ini, ia sukar untuk tidak termakan oleh pembiayaan semula kadar gadai janji yang rendahKini, ia boleh menjadi masa yang paling sesuai untuk membiayai semulatetapi adakah pembiayaan semula hak pinjaman tepat untuk anda?Berikut adalah beberapa fakta yang mengambil kira jika anda sedang memikirkan tentang pembiayaan semula pinjaman rumah anda.


Bekerja dengan Pemberi Pinjaman yang Diamanahkan
Bekerja dengan pemberi pinjaman yang dipercayai merupakan salah satu keputusan yang terbaik anda boleh buat apabila anda membuat keputusan untuk membiayai semulaPeminjam yang dipercayai memahami pelbagai pilihan produk dan dapat merekomenkan agen-agen sesuai kepada anda serta kos yang terlibat dalam proses pembiayaan semula.


Tahu pilihan anda
Ada banyak syarikat pinjaman yang bersaing untuk perniagaan anda.Tetapi ia berbaloi untuk melakukan penyelidikan anda.Ambil kalkulator gadai janji dalam talian dan jalankan pelbagai senario berdasarkan pendapatancukai hartadan bayaran tambahan yang anda mampu buat. Lihat dengan tepat berapa banyak rumah yang anda mampu dan wujudkan spektrum kemungkinan untuk pembiayaan semulaKemudian,berbincanglah dengan perunding pinjaman perumahan yang boleh membantu anda dengan keperluan anda. Anda mungkin akan terkejut betapa banyak wang anda akan dijimatkan dengan pembiayaan semula pada kadar yang rendah hari ini. Secara keseluruhan, jujur​​, perkhidmatan yang luar biasa dan dedikasi kepada kepuasan pelanggan adalah apa yang membuat pembiayaan semula peminjam gadai janji menonjol.

Friday, March 2, 2012

5 undang2 pelik tapi wujud di dunia!


1) Oklahoma,USA- Hangpa leh kena saman atau tidoq lokap kalau hangpa wat muka kat anjing.
komen MatCed@ M/C: tu tara wat muka kat anjing, kalau wat muka kat org tah2 kena hukum kena karen kerusi letrik pa....Ya-Ha!

2) England- Satu masa dulu sambutan Krismas adalah diHARAMkan di England...
M/C: abeh tu dulu depa sambut pa tyme 25 dec tu? xkan Thaipusam kot...haha

3) Atlanta,Georgia- Dekat sana adalah diHARAMkan untuk mengikat tali zirafah kat tiang tepon dan tiang lampu...
M/C: hamboih! depa ni leh bela zirafah mcm pet ka...wat kait buah moktan pa...hehehe

4) Turki- Tyme abad ke 16 n 17 sapa2 yg kena tgkap minum kopi akan dihukum mati...
M/C: tudia aih...minum kopi hukum mati...kalau minum arak kena hukum mati lapan belaih kali pa....hohoho

5) Michigan,USA- Kat sana adalah HARAM kalau kita letak skunk hat kentut busuk tu dalam meja bos 
kita...
M/C: letak skunk salah...so susah2 sgt kentot ja sendiri bwh meja bos tu! kih3

PELIK X? PELIK KAN...DUNIA2.... MACAM2...CHOW!

Monday, February 27, 2012

i'm............back!!!

Assalamualaikum uolls....

Lama dah xonline and hapdet blog ni.....sampai shoutmix pun da expired la...punya berkarat blog ni....
Anyway..da mula balik nk berblogging ni....MatCed nk share cite sal diriku ini....

Alhamdulillah MatCed dpt sambung degree BBA (Hons) Finance kat UiTM Kota Bharu, Kelantan...start March ni...

ni haa..

Okla...walaupun xbesau ne pun...janji nk habiskan degree 1 tahun setengah kat sana...kalau ada yg satu batch ngn MatCed antara blogger yg sudi singgah...please...leave ur comment k!

OK till next tyme...xleh hapdet bnyk2 nanti xde bendo kawe nk ghoyat nati...

p/s: praktis2 kecek kelate deh... :)

Sunday, November 13, 2011

the walking dead season 2

As salam semua!! korg minat cite zombie x?? bukan cite zombi kg pisang ek....tu xreal...ni versi org puteh The Walking Dead skrg da masok season 2. Bes gak layan cite ni dgn jalan cite, lakon layar dan make up zombi dye pergh...cukup menggelikan dan memualkan. Bagi yg xpernah tgk..cube korg tgk season pnya dlu untuk bg korg dpt paham jln cite dye k...
Watak-watak dlm The Walking Dead 2

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
IM GONNA GET U ALL!!!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Zombie!!!!!!! Real tak!?


P/s: MMG BEST CITE NI CEKIDAUTZ !!!!



keputusan aim 18 2011


Berikut merupakan keputusan penuh Anugerah Industri Muzik 18 - 2011. AIM 18 ini juga disiarkan secara langsung menerusi Astro Ria (saluran 104) pada jam 9 tadi. Berikut merupakan keputusan penuh anugerah tersebut.
  • PEMENANG KATEGORI ARTIS BARU TERBAIK – Najwa
  • PEMENANG KATEGORI LAGU POP TERBAIK – Sedetik Lebih (Anuar Zain)
  • PEMENANG KATEGORI LAGU NASYID TERBAIK – Pedoman (Nora Feat V.O.U)
  • PEMENANG KATEGORI LAGU POP ETNIK TERBAIK – Joget Tak Senang Hati (Adibah Nor)
  • PEMENANG KATEGORI LAGU INGGERIS TERBAIK – Got To Go (Najwa)
  • PEMENANG KATEGORI PERSEMBAHAN VOKAL B’KUMPULAN TERBAIK – Beribu Sesalan (Jac,Ning,Shila Hamzah)
  • PEMENANG KATEGORI LAGU ROCK TERBAIK – Pelita (A.P.I)
  • PEMENANG KATEGORI VIDEO MUZIK TERBAIK – Susun Silang Kata (Aizat)
  • PEMENANG KATEGORI LAGU BAHASA MELAYU TERBAIK YG DIPERSEMBAHKAN OLEH ARTIS LUAR NEGARA – Ku Menunggu (Rossa)
  • PEMENANG KATEGORI KHAS ARTIS MOBILE CELCOM TERBAIK – 6ixth Sense
  • PEMENANG KEMBARA – Yuna
  • ANUGERAH SRI WIRAMA – Beh Suat Pheng
  • PEMENANG PERSEMBAHAN VOKAL TERBAIK DI DALAM LAGU (LELAKI) – Sedetik Lebih (Anuar Zain)
  • PEMENANG PERSEMBAHAN VOKAL TERBAIK DI DALAM LAGU (WANITA) – Penakut (Yuna)
  • PEMENANG LAGU TERBAIK AIM 18 – Penakut (Yuna)
  • PEMENANG KATEGORI ALBUM TERBAIK AIM 18 – The Malaysian Philharmonic Orchestra Celebrate 25 Years of Sheila Majid (Sheila Majid)
p/s: congratz yuna for da best song award! cubalah libresse!!!! tetibe...

Saturday, October 8, 2011

Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sah…




Assalamualaikum...jom kita tgk pasal benda yg kita nampak mudah tapi ramai yg tidak betul melakukannya...jom2

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut,tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.Untuk melakukan mandi wajib yang betul,seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya,ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah,Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah,didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya,mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.Apabila mandi wajib tidak sah,ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara:

Pertama : Niat.

Kedua : Menghilangkan najis pada badan.

Ketiga : Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.Bagi perempuan yang habis haid,niat mandi wajib ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas,niat mandi wajibnya ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah.Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan,niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2,iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan,menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan,najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke 3,iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir,meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan,sama ada bulu2 yang jarang atau lebat.Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul,sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka.Bulu2 dalam lubang hidung pula,tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.Tetapi sekiranya,bulu2 di dalam hidung itu bernajis,ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula,jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,kotoran itu wajiblah dibuang.Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai,inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,mandi wajib seseorang itu tidak sah.Oleh itu,seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai,jika dia hendak mandi wajib,dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu.Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya,sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai.Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini,jangan pula ada yang salah faham.Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis,bukanlah bermaksud menjadi tidak sah.Dalam hal ini,sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.Jadi,mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.Dalam hal ini juga,sukalah saya menyatakan,huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib.Jadi,ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula,Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja,iaitu keluar darah haid,nifas dan melahirkan anak(wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga,air paip,sungai laut dan tasik.Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula,mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh,tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula,jika ia dilakukan pada waktu malam,jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.


Rasulullah S.A.W Bersabda : " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain." [Hadith Riwayat Muslim].